National Repository of Grey Literature 75 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Referentiality and self-reflexivity in the works of Edgar Wright
Podmanický, Jakub ; BENDOVÁ, Helena (advisor) ; DORUŠKA, Tomáš (referee)
Bachelor thesis discusses elements of referentiality and self-reflexivity in the works of English comedy director Edgar Wright. By comparing his amateur, television and feature films it explores the transformation of Wright’s regard to referenced pretexts and their influence on his own work. The thesis also focuses on self-reflexive techniques of Wright’s films and their effect on the spectator.
UMĚNÍ STATIČNOSTI
Barry, Evan ; FUXJÄGER, Klaus (advisor) ; ŠOFR, Jaromír (referee)
ABSTRAKT Tato magisterská práce s názvem Umění statičnosti: Ruben Östlund – Studie formy, funkce a provedení se zabývá minimalistickým vizuálním jazykem režiséra Rubena Östlunda a jeho kameramanů Mariuse Dybwada Brandruda a Fredrika Wenzela. Östlundův nejnovější snímek The Square (2017) byl nominován na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film. Tato práce si všímá způsobu, jímž se do Östlundova vizuálního přístupu promítá jeho filmařská filozofie prostřednictvím analýzy a dekonstrukce vizuálního jazyka jednotlivých scén ve třech jeho filmech: Play (2011), Force Majeure (2014) a v jeho nejnovějším snímku The Square (2017). Analýza těchto děl se zaměřuje na jeho „protihollywoodskou“ estetiku a na způsob, jímž se vyhýbá snaze určovat emoční reakce svého publika. Její hlavní rysy lze rozdělit do tří kategorií: estetické preference týkající se kompozice, perspektiva kamery a délka záběru v kontextu jeho statického jazyka. Tyto fundamentální vizuální principy podporují jeho klíčový vizuální motiv „perspektivy pozorovatele“, který je přítomen ve všech jeho filmech. Jeho snímky vyjadřují morální postoje filmaře prostřednictvím hlavních postav, ale zároveň představují mocná a evokativní umělecká díla. Jednotlivé kapitoly se rovněž zabývají tím, jak se realizace tohoto vizuálního jazyka režisérem a kameramany v průběhu jeho díla vyvíjí – od jedné vyvýšené zavěšené kamery až po sekvence pracující s kamerovými jízdami a plynulým pohybem. Navzdory vývoji jeho vizuálního jazyka se však Östlund drží své principiální filozofie jak vizuálně, tak narativně.
Hrdinové nové Rusi
Shidlovskiy, Kirill ; BERGAN, Ronald (advisor) ; Dolotina, Kamila (referee)
Diplomová práce “Hrdinové nové Rusi: Analýza archetypů postav v díle Alexeje Balabanova“ představuje život a dílo jednoho z nejpozoruhodnějších režisérů nové ruské kinematografie Alexeje Balabanova. Užitím kvalitativní obsahové analýzy pojednává o všech jeho celovečerních filmech, jak těch dokončených, tak i těch nedokončených, a soustředí se na archetypy hrdinů, které režisér/scenárista Balabanov ve svých dílech soustavně využívá. Kromě toho práce rovněž popisuje, jak se tyto archetypy v průběhu času měnily, stejně tak jako se Ruská federace měnila po pádu Sovětského svazu a jak Balabanov sám tyto změny vnímal, ať už ve svém životě či ve svém díle. Zjištěné poznatky práce dále zasazuje do širšího kontextu postaveného na národních, historických a kulturních aspektech tak, aby poskytla pro čistě subjektivní přístup slavného režiséra také ryze objektivní rámec.
Workers of Ken Loach
Pata, Václav ; MRAVCOVÁ, Marie (advisor) ; VAJCHR, Marek (referee)
Ken Loach have been creating films of social realism for more than fifty yers. He walked a long way to I, Daniel Blake (2016) since Cathy Come Home (1966). I'm focused on a topic of labourers/workers in Loach's films in my thesis. Labourer/Worker is defined as an adult person, which makes his living with his own hand or he/she were if the system would allow it. The chosen theme and selection of films, which I'm focused on, caused that I'm giving the same space both political and social sides of the class inequality. Films, I tried to analyse from the given point of view are Riff-Raff (1991), The Navigators (2001) and I, Daniel Blake (2016). Also, I briefly take a look at Days of Hope (1975) and the award-winning film Kes (1969).
Horizons of Saint Clara
Součková, Štěpánka ; DUFEK, Jiří (advisor) ; MRAVCOVÁ, Marie (referee)
This bachelor thesis is a comparative study of the film The Ideas of Saint Clara (1980, West Germany, directed by Vojtěch Jasný, written by Pavel Kohout and Jelena Mašínová), the novel The Ideas of Saint Clara (1980, West Germany, written by Pavel Kohout) and the film adaptation of the novel Saint Clara (1996, Israel, directed by Ari Folman and Ori Sivan). The study is focused on changes of content and style in three different cases with respect to the historical context and authors' personalities. The aim of this bachelor thesis is to point out neglected titles of major Czech authors, which were created in exile during the so called normalization period and which inspired Israeli filmmakers to produce the original, internationally known and award-winning adaptation.
Imaginary Cinema
Felcman, Jakub ; MAŠEK, Vojtěch (advisor) ; BRDEČKOVÁ, Tereza (referee)
This thesis focuses on practical application of intermedia perspective while comparing cinematographic work and literary work in the form of film screenplay.
The films of Abdellatif Kechiche
Lyubynetska, Anna Nuriya ; BERGAN, Ronald (advisor) ; ANGIOLILLO, Mary Carmel (referee)
Tato diplomová práce zkoumá režijní a scenáristický přístup francouzskotuniského filmaře Abdellatifa Kešiše. V této práci budou probíhá analýza pěti filmů režiséra na základě takových prvků, jako jsou narativní vytvářeni postav. Na základě důkladné studie těchto prvků struktury, témata, vizuální jazyk, práce se zvukem a taky diplomová práce analyzuje stylistické volby, které formuji Abdellatif Kešiš vysvětluje, že nechce, aby jeho filmy "vypadali režijní přístup Kechiche, stejně jako nástroje, které používá k vytvoření nových realistických Kechiche, stejně jako nástroje, které používá k vytvoření nových realistických Kechiche, stejně jako nástroje, které používá k vytvoření nových realistických filmů v současné Francii. Abdellatif Kechiche říká, že nechce, aby jeho filmy vypadaly pouze jako ze života: „Chci, aby zachycovaly skutečný život. Reálný obraz života, to je, co mne zajímá.“ (Romney, 2013) Tato práce analyzuje význam tohoto prohlášení.
American approach of directing actors in film
Nvotová, Tereza ; KAJÁNKOVÁ, Lucia (advisor) ; GEDEON, Saša (referee)
The thesis focuses on contemporary the American approach of directing actors in film. It reflects different techniques with an emphasis on director's preparation. Chapters inquire into the collaborative process - from getting to know different acting approaches, script analysis, casting, rehearsal and shooting. The main aim is to illustrate the techniques used while working with actors in American films.
Sound procedures inspired by Nuri Bilge Ceylan films
Chrudina, Matěj ; SKALL, Vladimír (advisor) ; KUDLÁČ, Jakub (referee)
In my final thesis I am going to focus on the sound and music dramaturgy of the Nuri Bilge Ceylans movies. I choose to write about his work because he can think about the movie as a whole and always pays attention to the sound design. Ceylan often experiments with diegetic music and motives he uses are sometimes very unusual compared with conventional cinematography. Another reason why his work inspired me for my final thesis is the fact, that my approach to film sound is in many ways similar to what he is doing. Therefore I can demonstrate my view on this topic using the specific expamples of his work. I am focusing on all the movies he had done between 1997 and 2014. I am going to pick the most exciting sound moments from each movie. I am also going to highlight some of the elements that constantly repeats through his filmography, thus defining his style. As a result of my work I want to point out the examples proving that the film soundtrack should not only be viewed as support for visual but as an equal part of the narrative conveying the information which can be heard but not viewed.
Musical Dramaturgy in films of David Lynch
Černohorský, Ondřej ; KUDLÁČ, Jakub (advisor) ; Klusák, Martin (referee)
David Lynch is one of the most important American postmodern filmmakers. His films are typical for their visual style, intellectual difficulty, surreal sequences, and intense emotional impact. Music used in his film is one of the most important tools how to achieve his artistic goals. This thesis is focused on the means how David Lynch uses film music in his films since his collaboration with composer Angelo Badalamenti. The film music of the particular film Mulholland Drive will be analysed and the results will be extrapolated on other of his films, namely Blue Velvet, Twin Peaks: Fire Walk with Me, Wild at Heart, Lost Highway, and Mulholland Drive.

National Repository of Grey Literature : 75 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.